V sobotu 23. dubna se v Ostravě uskutečnil dvoudenní volební sjezd KDU-ČSL, kde svou funkci obhajoval předseda strany Marian Jurečka. Před ostravským hotelem Clarion, kde se celá událost konala, byly k vidění produkty z výrobního závodu Magna Energy Storage. Vystavena byla první ryze česká dobíjecí stanice pro elektromobily HE3DA 250 EV, probíhalo zde měření baterií HE3DA před veřejností a nechybělo ani doprovodné vozidlo ze závodu Dakar, které je rovněž poháněno bateriemi HE3DA.
Hosté si tak mohli prohlédnout celou tatrovku s instalovanou fotovoltaickou elektrárnou na střeše a bateriemi HE3DA. Právě díky těmto bateriím se pak mohly celou noc zásobovat elektrickou energií na Rallye Dakar jednotlivé elektrospotřebiče trucku a zároveň umožňovaly připojení elektrického nářadí, které bylo používáno při nutných opravách.
Nejvíce hostů ovšem zajímala nabíjecí stanice HE3DA 250 EV, jež v praxi předvedla dobíjení automobilu Tesla, a to výkonem až 90 kW. Tato nabíjecí stanice vyniká svou mobilitou, je instalována v kontejneru, který lze jednoduše převézt a umístit na libovolné místo. Lze ji tedy využít při pořádání nejrůznějších kulturních, sportovních a jiných akcí, je možné ji umístit do historických center měst bez nutnosti složitých úprav energetické infrastruktury.
Nabíjecí stanice HE3DA je totiž koncipována jako běžný spotřebič, který je možné připojit do jakékoli běžné zásuvky na motorový proud („pětikolík“ 3×380 V, 32 až 64 A). Na její provoz, kromě obvyklé elektrické revize, není třeba žádných dalších povolení či vyjádření. Pro srovnání: nabíjecí stojany, které jsou dnes instalovány, musí před instalací projít podle stávající české legislativy stejným procesem jako stavba čerpací stanice.
Tato skutečnost velmi zaujala delegáty a zástupce krajů, měst a obcí, přítomných na sjezdu, neboť prakticky každé město má vlastní komunální či technické služby, které již dnes mohou používat k obsluze města (úklid komunikací, údržba zeleně, odpadové hospodářství, odklízení sněhu apod.) plně elektrickou komunální techniku, malá i střední nákladní i osobní vozidla, čímž velmi výrazně sníží náklady města či obce. Každé město má totiž k dispozici celou řadu ploch, zejména střech, na které lze umístit fotovoltaické panely, některá města či obce mohou využít pro lokální výrobu elektrické energie větrníky, bioplynové i jiné kogenerační stanice, malé vodní elektrárny nebo geotermální elektrárny. Ovšem pouze za předpokladu, že energii, vyráběnou z těchto obnovitelných zdrojů, budou mít kam průběžně ukládat. Právě to nyní umožňuje nabíjecí stanice HE3DA, jež funguje i jako úložiště elektrické energie, které tuto energii ukládá bez nutnosti externího chlazení a s minimálními ztrátami. Kapacita nabíjecí stanice se podle potřeby může pohybovat od 250 kWh až do 2 MWh.
O celý projekt se velmi zajímala také ministryně životního prostředí Anna Hubáčková – viz foto před nabíjecí stanicí.
Rovněž se předmětné akce osobně zúčastnili předsedové stran koalice Spolu – premiér Petr Fiala (ODS), šéfka Sněmovny Markéta Pekarová Adamová (TOP 09) i předseda Pirátů Ivan Bartoš. Předseda STAN Vít Rakušan poslal videozdravici.
Druhý den si hosté mohli prohlédnout i praktické měření stavu baterií umístěných v trucku a ve vlastní nabíjecí stanici HE3DA 250 EV. Bylo zde vidět, že každá baterie má stejné hodnoty.
Touto prezentací jsme zároveň ukázali, že finální výrobky z gigatovárny MES v Horní Suché, založené na bateriových článcích HE3DA, se skutečně vyrábějí a jsou již k vidění pro širokou veřejnost.