V našem závodu Magna Energy Storage byl vyroben další typ baterie, který se bude vyrábět sériově.
Při výrobě této baterie byly využity zkušenosti z vývoje v pražských laboratořích HE3DA.
Baterie je lehká, v suchém stavu má váhu pouze 7,2 kg při 1,1 kWh kapacitě. V celkovém packu by váhová kapacita měla dosahovat 110 Wh/kg.
Tato baterie je určena hlavně pro těžkou techniku – kamiony, terénní vozidla, speciální aplikace. Svou rychlostí nabíjení splňuje požadavky, jaké jsou v současnosti kladeny na elektromobily.
Nová baterie bude opět testována i v závodních vozidlech a dalších aplikacích.
Peakové proudy u baterie dosahují až 3000 A, to znamená, že baterie zvládnou roztočit jakýkoliv elektromotor. Trvalé proudy jsou až 400 A. V sériovém zapojení dosahuje napětí až 1000 V. Tenkostěnná baterie má jak vnitřní, tak vnější vysokonapěťovou ochranu.
U této baterie jsme dosáhli optimálního poměru váhy a rychlosti, nabíjení a vybíjení.
Díky nanomateriálům a konstrukci by měla mít v kamionech dlouhou životnost, podle simulací min. 1,5 – 2 mil. km.
Již tento rok máme v plánu vyrábět tuto baterii na menší sériové lince. Do konce roku 2022, když vše půjde podle plánu, bude zahájena výroba na velké sériové lince pro masovou výrobu.
Tato nová linka (v pořadí už třetí) bude mít výkon 100 MWh ročně. Již nyní máme na celou její kapacitu poptávku od zákazníků.
Cena baterie bude pravděpodobně vyšší než u již vyráběného typu Robusta, jelikož se jedná o speciál.
Ve spolupráci s partnery ji představíme již příští rok – bude implementována v nákladním vozidle.
Očekáváme, že tenkostěnná baterie HE3DA může pozitivně přispět k rozvoji elektro-kamionové dopravy.
Tento sériově vyráběný bateriový článek bude recyklovatelný – na rozdíl od dnes používaných článků v elektromobilech.